Missie
De Nassau kenmerkt zich door sfeervol en succesvol onderwijs. Leerlingen en collega’s voelen zich thuis op school en kunnen hun talenten ontwikkelen. Wij bereiden jonge mensen dagelijks voor op de veranderende wereld van morgen. Op leven, leren en werken in Nederland, Europa en daarbuiten. Het onderwijs op onze school is actueel, relevant en verhoudt zich sterk tot toekomstgerichte ontwikkelingen.
De Nassau heeft een christelijke traditie die we op hedendaagse wijze vormgeven. Dit houdt in dat elke jongere welkom is op onze school, ongeacht levensbeschouwelijke achtergrond of overtuiging. Christelijk betekent op onze school het geloof in een betere wereld en de inzet voor het welzijn van anderen. Dit geeft ruimte aan de bloei van de mens als uniek individu en staat open voor alle mensen, omdat het mensen wil verbinden. Daaruit volgt dat we een open cultuur hebben waarin iedereen zichzelf kan zijn en waar we aandacht, respect en zorg voor elkaar hebben.
De Nassau verhoudt zich sterk tot de toekomst en brengt leerlingen en collega’s sterk naar de toekomst. Dit motiveert ons dagelijks bij het vormgeven van onze school. Hierbij staan vijf principes centraal die concreet betekenis krijgen binnen ons onderwijs en onze organisatie.
De Nassau is…
Vooruitstrevend
Onze school loopt voorop in Breda en omgeving met de digitalisering van het onderwijs. Door de inzet van nieuwe techniek en didactiek bieden we gedifferentieerd en gepersonaliseerd onderwijs. We hebben een unieke positie met ons onderwijsconcept van De Nassau Academie, dat afdelingsspecifiek wordt vormgegeven. We dagen onze leerlingen meer dan gemiddeld uit altijd over te gaan en samen met leeftijdsgenoten de eindstreep te halen. Binnen het Onderwijskundig Beraad gaan collega’s in gesprek over moderne toepassingen in techniek en didactiek om toekomstgericht onderwijs te kunnen realiseren.
Vormend
Een school is geen toetsmachine of leerfabriek. Het is een gemeenschap van mensen. Vanuit onze identiteit staan waarden en normen in ons onderwijs centraal. We leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van jongeren die als kinderen binnenkomen en als jongvolwassenen de school verlaten. Het onderwijs houdt niet op bij de muren van het klaslokaal en de school, maar is actueel en sluit aan bij ontwikkelingen in de stad, het land en de wereld. De globaliserende wereld heeft een plek in leerlijnen en de school staat midden in deze wereld. Tevens is er aandacht voor mensen die kwetsbaar zijn en hulp nodig hebben, door het centraal stellen van een goed doel dat leerlingen en collega’s aandragen en wordt gekozen door de leerlingen. In de leerhuizen wordt voor en door collega’s gereflecteerd op de traditie waaruit onze school voortkomt. Elke morgen begint de les met een filmpje als inspirerende dagopening. Met behulp van de dagopeningen worden de actualiteit en momenten van levensbeschouwelijke bezinning met de leerlingen besproken.
Verbindend
Aandacht verbindt. Aandacht voor elkaar en de wereld om ons heen. De leerling staat centraal en elke leerling is in beeld. Ons onderwijs wordt gekenmerkt door een goede sfeer, tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en collega’s. De school legt verbindingen met (vervolg)opleidingen en andere instituties in de stad en daarbuiten. Binnen De Nassau Academie halen we gastdocenten en sprekers van buiten naar binnen voor minors en academieavonden. Door de internationale dimensie zijn leerlingen en collega’s verbonden met de wereld om ons heen. Belangrijke momenten binnen de christelijke traditie vieren we samen in ons auditorium. Op school en daarbuiten zijn culturele en sportieve activiteiten voor leerlingen en collega’s, zo treffen we elkaar ook op andere momenten en manieren dan binnen de schoolpraktijk van alledag.
Verrijkend
We bieden onze leerlingen meer dan een regulier onderwijsprogramma. Elke afdeling heeft een verrijkende leerlijn. Binnen deze leerlijn staan interdisciplinariteit en keuzemogelijkheden centraal. We bieden leerlingen een rijk aanbod van minors, lezingen, projecten, excursies, reizen, expertmeetings en mogelijkheden bij vervolgopleidingen. Voor collega’s is er het Onderwijskundig Beraad, zijn er lezingen en leerhuizen, worden scholingen gestimuleerd en zijn er intervisiemogelijkheden. Versterkend We dagen elke leerling uit op het hoogste niveau het beste uit zichzelf te halen. We monitoren en begeleiden onze leerlingen intensief. Dankzij moderne techniek en didactiek bieden we onze leerlingen hulp op maat binnen de reguliere lessen en daarbuiten. We werken meer dan gemiddeld aan het vergroten van motivatie en het versterken van vaardigheden. Voor collega’s staan talentontwikkeling en maatwerk eveneens centraal. De direct leidinggevende is er voor de collega en er zijn coaches en vertrouwenspersonen waarmee (nieuwe) collega’s ervaringen delen en casuïstiek bespreken.
Versterkend
We dagen elke leerling uit op het hoogste niveau het beste uit zichzelf te halen. We monitoren en begeleiden onze leerlingen intensief. Dankzij moderne techniek en didactiek bieden we onze leerlingen hulp op maat binnen de reguliere lessen en daarbuiten. We werken meer dan gemiddeld aan het vergroten van motivatie en het versterken van vaardigheden. Voor collega’s staan talentontwikkeling en maatwerk eveneens centraal. De direct leidinggevende is er voor de collega en er zijn coaches en vertrouwenspersonen waarmee (nieuwe) collega’s ervaringen delen en casuïstiek bespreken.
Visie
De Nassau wil zich permanent sterk verhouden tot de toekomst. Dit vraagt om een continue analyse van maatschappelijke ontwikkelingen, een goede verbinding met de wereld buiten de school en een adequate vertaling naar ons onderwijs. Zowel het vormgeven van dit proces, als de uitkomsten voor de lespraktijk zijn uitdagend voor leerlingen en collega’s. Collega’s op De Nassau halen energie uit dit proces en leveren een actieve bijdrage aan onderwijsontwikkeling. Bij deze toekomstgerichte onderwijsontwikkeling staat het belang, de inbreng en het eigenaarschap van de leerling op de eerste plaats.
De vijf principes van De Nassau sturen ons dagelijks handelen en geven richting aan ons beleid. Maatschappelijke veranderingen en nieuwe inzichten vertalen wij op adequate wijze naar actueel onderwijs. De waarden die uit onze traditie voortkomen geven wij eveneens op hedendaagse wijze vorm. Dit realiseren wij door de principes en uitgangspunten uit het schoolplan per schooljaar te vertalen naar actieplannen. Zo brengen wij leerlingen en collega’s altijd sterk naar de toekomst.