Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen.
De meeste eersteklassers hebben voor hun schoolwerk ongeveer anderhalf uur per dag nodig. De een werkt natuurlijk sneller dan de ander. Wie aan huiswerk gewend is, maakt het vaak ook iets sneller dan iemand die dat op De Nassau voor het eerst krijgt. Heel vaak kun je al in de klas beginnen. Dat scheelt thuis tijd. Ook is het mogelijk in een van onze studienissen of in het Medialab aan je schoolwerk te werken.
Wij hebben regels en vinden het heel normaal dat je je daaraan houdt. We verwachten bijvoorbeeld dat je je spullen bij je hebt en het schoolwerk bijhoudt. Je mag de les niet verstoren of andere kinderen lastigvallen. Als je dat soort zaken overdreven vindt, vind je De Nassau misschien wel streng. Voor ons is het de normale gang van zaken.
Al onze leerlingen volgen onderwijs volgens het mentor-major-minor principe. De lessen in het majordeel duren 70 minuten en de verschillende minors in het minordeel 35 minuten. Voor de pauzes tussen de lessen door mag je zelf brood en drinken van thuis mee naar school nemen. In de kantine kun je ook iets lekkers kopen.
De Nassau heeft ongeveer 1800 leerlingen. Deze leerlingen zijn verdeeld over twee gebouwen. Dat zijn er heel wat meer dan op je basisschool. Daarom doen alle docenten erg hun best om je snel te leren kennen. Je klassenmentor helpt jou de school te leren kennen. Op ons mavogebouw aan de Paul Krugerlaan zitten ongeveer 550 leerlingen en op de locatie voor havo en vwo aan De la Reijweg ongeveer 1250 leerlingen.
Ja, De Nassau is een moderne school. Alle leerlingen werken met een laptop. Er zijn twee moderne Medialabs met veel computers waaraan je kunt werken. Ook kun je makkelijk filmpjes opnemen bij een green screen en zijn er zelfs een 3D-printer en VR-bril aanwezig! In de eerste klas krijg je de vakken tabletvaardigheden en informatiekunde; daar leer je om zo goed mogelijk met alle digitale mogelijkheden om te gaan. Vrijwel alle lokalen zijn uitgerust met moderne media en digitale schoolborden. De Nassau biedt je naast de verplichte lessen ook keuzemogelijkheden in het minordeel aan. Deze keuzelessen noemen we minors.
Ja, als je een speciaal verzoek hebt, kun je dit aangeven bij de aanmelding. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met je wens om bij een vriend of vriendin in de klas te komen.
Op De Nassau krijg je in alle leerjaren vier toetsweken. Tijdens de toetsweek maak je gemiddeld twee toetsen op een dag. Tijdens de toetsweek heb je geen lessen.
Op de Nassau worden er binnen het lesaanbod tekenen, handvaardigheid en CKV regelmatig uitstapjes gemaakt naar culturele en kunstzinnige organisaties. Hierbij maken leerlingen op alle niveaus (mavo-havo-vwo) door de verschillende leerjaren heen kennis met verschillende kunstdisciplines. Ook worden er regelmatig docenten dans, graffiti, theater en beeldende kunst uitgenodigd om in de klas -of in ons auditorium- een workshop te verzorgen. Als aanvulling op de reguliere lessen hebben we voor leerlingen van klas 1, 2, 3 een CKV–juniorweek waarin leerlingen in hun eigen omgeving op zoek gaan naar Kunst en Cultuur. Dit wordt verbonden aan een workshop of creatieve opdracht. Alle onderbouwleerlingen bezoeken (minstens) een keer een museum en in de bovenbouw kun je op alle niveaus examen doen in de kunstvakken. Leerlingen kunnen binnen het programma van De Nassau Academie eveneens kiezen voor verschillende creatieve minors. De Nassau heeft een eigen kunstcollectie op de locatie RW. Daarnaast hebben we nauw contact met een aantal organisaties die we vaak bezoeken. Zo werken we regelmatig samen met de Nieuwe Veste, Smb, Bibliotheek Breda, Cultuurnacht NV, Event entertainment, Tiggelman Dansstudio, Scapino Ballet, Chassé Breda, Van Abben museum, de Pont en het Stedelijk museum Amsterdam.
Bij de aanmelding van een nieuwe leerling verlangt De Nassau een kopie van de officiële dyslexieverklaring. Deze verklaring is noodzakelijk om in aanmerking te komen voor de wettelijke (examen)faciliteiten die er voor dyslectische leerlingen zijn. Daarnaast ontvangt de school graag het onderzoeksverslag met de bijbehorende handelingsadviezen.
Een aantal regelingen zoals ‘tijdverlenging’ wordt aan alle leerlingen met dyslexie toegekend. Voor sommige faciliteiten zoals het gebruik van ‘auditieve ondersteuning’ is expliciete toestemming nodig. De mentor kan, na overleg met ouders, hiervoor een verzoek indienen bij het intern zorgoverleg (izo) van De Nassau.
Leerlingen met dyslexie krijgen bij toetsen en examens 20% extra tijd. Duurt een toets bijvoorbeeld 50 minuten, dan mag de dyslectische leerling 10 minuten langer werken. De tijdverlenging vindt plaats binnen het lesuur waarin de toets wordt afgenomen.
Spelfouten worden alleen aangerekend bij de talen. Bij andere vakken tellen spelfouten niet mee. Bij dyslectische leerlingen worden de spelfouten voor de helft geteld (t/m klas 3). In de bovenbouw worden bij proefwerken en schoolexamens de spellingfouten normaal meegerekend. Dit is in overeenstemming met de wettelijke regelgeving rondom spelling bij het centraal eindexamen.
Alle leerlingen op De Nassau krijgen hun toetsen en examens in het lettertype Arial, puntgrootte 12. Dit lettertype is groot genoeg voor leerlingen met een leesbeperking. De Nassau volgt hiermee de richtlijn die bij het centraal eindexamen wordt gehanteerd.
Als er een duidelijk vermoeden is dat een leerling op een schriftelijke toets niet zijn capaciteiten heeft kunnen laten zien, kan er een mondelinge herkansing plaatsvinden. Dit gebeurt bij hoge uitzondering, onder strikte voorwaarden, op verzoek van de leerling in overleg met de vakdocent.
In principe maken alle Nassauleerlingen hun toetsen op papier. Dyslectische leerlingen kunnen toestemming krijgen om hun toetsen op de laptop te maken. De spellingcontrole mag dan worden gebruikt tenzij de docent vooraf heeft aangegeven dat het bij de betreffende toets niet is toegestaan. Wordt de spellingcontrole gebruikt, dan is de regeling ‘halvering spelfouten’ niet van toepassing.
Een dyslectische leerling kan, na een geslaagd oefentraject, toestemming krijgen voor auditieve ondersteuning bij toetsen en examens. Voorwaarde is dat deze vorm van ondersteuning geadviseerd wordt in de officiële dyslexieverklaring en/of in het bijbehorende handelingsadvies. Verder wordt van de leerling verwacht dat hij deze auditieve ondersteuning ook inzet bij studie en huiswerk.
Bij toetsen en examens wordt de toets digitaal afgenomen waarbij de tekst wordt voorgelezen. De leerling gebruikt zijn eigen schoollaptop en bedrade koptelefoon/oortjes.
Een dyslectische leerling kan bij de openbare bibliotheek gesproken literatuurboeken lenen via ‘Luisterbieb’ of ‘Passend Lezen’. Het blijft natuurlijk wel belangrijk dat de leerling dan niet alleen luistert maar ook meeleest met de tekst. Voor gesproken school- en studieboeken kunt u terecht bij de organisatie Dedicon. Daarnaast zijn sommige digitale lesmethodes al door de uitgever voorzien van een voorleesfunctie.
Leerlingen met dyslexie hebben geen automatisch recht op ontheffing voor Frans of Duits. Op de havo zijn t/m klas 3 de vakken Frans en Duits verplicht. Op de mavo kan in uitzonderlijke gevallen in klas 2 vrijstelling worden gegeven voor het vak Frans of Duits. Op het vwo kan in uitzonderlijke gevallen vanaf klas 4 ontheffing worden gegeven voor Frans of Duits. De vwo-leerling dient dan examen af te leggen in een vervangend vak.
Voor dyslectische leerlingen gelden de gebruikelijke overgangsnormen die voor alle leerlingen gelden.
In klas 1 en 2 bestaat voor leerlingen met dyslexie de mogelijkheid tot het volgen van remedial teaching.
Aan het begin van het schooljaar is er een informatieavond voor de ouders van dyslectische brugklasleerlingen. Ook voor deze leerlingen wordt een speciale bijeenkomst gehouden. Heeft u voor die tijd nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de ondersteuningscoördinator.
De leerlingen maken bij alle vakken gebruik van hun laptop. De manier waarop de laptop wordt ingezet, verschilt per vak. Een toenemend aantal vakken werkt volledig digitaal, bij andere vakken wordt de laptop voor maatwerk en extra oefening gebruikt.
Wij zijn van mening dat de toepassing van ICT in het onderwijs een niet te stoppen ontwikkeling is. E-learning biedt mogelijkheden om ons onderwijs te verbeteren en aantrekkelijker te maken. De brugklasleerlingen leren bij de vakken informatiekunde en laptopvaardigheden hoe ze efficiënt om kunnen gaan met hun laptop.
Ja, de leerling mag de laptop mee naar huis nemen. Hij gebruikt de laptop bij het maken van het schoolwerk.
Op de laptop is Windows 10 geïnstalleerd. Verder beschikt de leerling over het volledige Office-pakket en allerlei vakspecifieke educatieve toepassingen.
De leerling kan alleen software uit de besloten “Store” installeren. Het is niet mogelijk andere software en drivers te installeren. Portable software gebruiken is natuurlijk wel mogelijk.
Iedere laptop is voorzien van een antivirusprogramma. Onze systeembeheerders zorgen ervoor dat belangrijke updates worden uitgevoerd.
We maken gebruik van Office 365, waar de leerling gegevens kan opslaan in OneDrive. OneDrive is automatisch gekoppeld aan de laptop, opdat de leerling altijd toegang heeft tot zijn gegevens.
Als de laptop niet meer werkt, gaat de leerling naar het Medialab. Hij krijgt dan tijdelijk een vervangende laptop.
In de vakanties is de ICT-afdeling bereikbaar via e-mail. Er kan een afspraak gemaakt worden om een vervangende laptop op te halen.
De laptop is verzekerd tegen schades die buiten de schuld van de gebruiker ontstaan zijn. Schades die opzettelijk zijn toegebracht, worden niet vergoed en komen voor rekening van de ouders van de leerling.
Een hoesje is niet verplicht maar wordt wel geadviseerd, eventueel kun je ook een tas gebruiken met een apart laptop vak. Hiermee kun je schade voorkomen
De laptops zijn beperkt verzekerd. Er kan eenmaal per jaar aanspraak gemaakt worden op de verzekering voor onopzettelijke schade. Voor de laptop geldt een eigen risico van €50,- per reparatie.
De laptop is niet verzekerd tegen diefstal. De laptop is eigendom van De Nassau, in geval van diefstal wordt het restbedrag van de laptop doorberekend aan de ouders van de leerling.
Alle leerlingen die net beginnen op De Nassau ontvangen in de eerste week een laptop. Alle brugklasleerlingen ontvangen een nieuwe laptop, instromers in andere leerjaren kunnen ook een gebruikte laptop ontvangen.
De laptop is eigendom van De Nassau. Indien elk jaar de ouderbijdrage is voldaan wordt de laptop, zodra deze 4 jaar oud is, eigendom van de leerling. De termijn van 4 jaar is gekoppeld aan de laptop en ouderbijdrage, niet aan de leerling. Elke leerling start in de brugklas met een nieuwe laptop. Iedere leerling die minimaal 4 jaar onderwijs heeft gevolgd op De Nassau heeft aan het einde van de schoolcarrière minimaal 1 laptop mogen behouden mits de ouderbijdrage voor de laptop betaald is.
Onderstaande voorbeelden zijn bedoeld ter verduidelijking:
Voorbeeld 1
Een brugklasser krijgt een nieuwe laptop in bruikleen. Deze leerling gebruikt 4 jaar lang dezelfde laptop en elk jaar is de ouderbijdrage voldaan. Aan het einde van die periode wordt de laptop eigendom van de leerling. Voor de eventueel resterende jaren op De Nassau, krijgt hij een andere laptop in bruikleen.
Voorbeeld 2
Een leerling krijgt een laptop in bruikleen die al twee jaar oud is. Hij gebruikt deze laptop dan nog 2 jaar en voldoet de ouderbijdrage. Hij wordt aan het eind van die periode eigenaar en krijgt een andere laptop in bruikleen.
Voorbeeld 3
De leerling krijgt een nieuwe laptop in bruikleen. Na 3 jaar gebruik laat hij de laptop vallen, waardoor deze onherstelbaar beschadigd is. Hij krijgt vervolgens een andere laptop in bruikleen. Als deze laptop dan pas 1 jaar oud is, moet de leerling nog minimaal 3 jaar doen met deze nieuwere laptop.
Voorbeeld 4
Een leerling ontvangt een laptop maar voldoet de ouderbijdrage niet, de leerling blijft dezelfde laptop gebruiken gedurende de schoolcarrière.